Jak wybrać coacha?

Gdy zdecydowałeś, że chcesz rozpocząć pracę z coachem, pozostało już tylko dokonać wyboru spośród coachów dostępnych na rynku. Poniższy artykuł może być pomocny przy tym ważnym wyborze…

To, że ktoś mówi o sobie „coach” nie wystarczy. Zdarza się, że jest to tylko marketingowa sztuczka, bo słowo „coach” jest obecnie modne i dobrze się sprzedaje. Określenia „coach” używają trenerzy, doradcy może nawet wróżbici. Jeśli chcesz skorzystać z usługi trenera lub wróżbity – oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, ale jeśli chcesz doświadczyć prawdziwego coachingu poszukaj „prawdziwego coacha”. Im więcej czasu poświęcisz na wybór coacha, tym efektywniej będzie ci się z nim współpracowało.

Kiedy wpisujemy słowa „coach” albo „coaching” w wyszukiwarkę Google, otrzymasz informację o tym, którzy z coachów lub firm najlepiej wypozycjonowali swoje usługi w internecie. Niekoniecznie oznacza to najwyższą jakość usług coachingowych ale może świadczyć o umiejętnościach marketingowych i poziomie determinacji.

Najwygodniej w zakresie wyboru coacha mają ci, którym coach jest przydzielany przez firmę, w której pracują. Całą rekrutacją coacha zajmuje się wtedy dział HR. Być może proponuje wybór spośród kilku sprawdzonych coachów.

Poszukiwania samodzielne warto rozpocząć od wypytania znajomych. Jeśli wśród twoich znajomych i przyjaciół są osoby, które korzystały z usług coacha, dopytaj, czy są z tego zadowolone. Słuchaj nie tylko tego, jak znajomy zachwala coacha, któremu dużo zapłacił i teraz po prostu nie wypada go nie chwalić. Zapytaj o to, co konkretnie uzyskał dzięki pracy z coachem. Jakie były rzeczywiste zmiany. Jeśli klient coachingu potrafi wymienić to, co zmieniło się w jego życiu dzięki pracy z coachem lub jeśli ty sam zauważasz u niego zmianę – to może być dobry trop.

Kolejny krok selekcji to sprawdzenie, dlaczego coach nazywa siebie coachem. Czy to tylko samozwańczy chwyt reklamowy, czy rzeczywiście idzie za tym jakaś skończona szkoła lub kurs. Warto pytać o akredytację/certyfikację. Przy czym należy pamiętać o różnicy między akredytacją/certyfikacją a zwykłym certyfikatem świadczącym o zakończeniu jakiegoś kursu. Sprawdź, co konkretnie coach musiał zrobić, żeby otrzymać dany dokument. Na przykład ile godzin trwał kurs coachingu? Możemy być spokojniejsi, jeśli coach może się wylegitymować akredytacją którejś z międzynarodowych organizacji coachingowych (jak np. ICF – International Coach Federation). Przy czym istnieje duża różnica między członkostwem w organizacji (w ICF wystarczy do tego ukończyć 60 godzin szkolenia) a posiadaniem akredytacji (takich osób jest dużo mniej i muszą w tym celu przejść całą złożoną procedurę akredytacyjną).

Przykładowo, aby uzyskać akredytację ACC w ICF należy spełnić następujące wymagania:
– Odbycie określonej liczby godzin szkolenia dla coacha
– Zdobycie doświadczenia jako coach – przeprowadzenie określonej liczby godzin coachingu (w tym coachingu płatnego)
– Przestrzeganie Kodeksu Etycznego ICF
– Zaliczenie określonej liczby godzin mentoringu (pracy z mentorem, który ocenia poziom pracy coacha)
– Egzamin akredytacyjny, podczas którego kandydat musi się wykazać odpowiednimi kompetencjami coacha.

Wszystkie powyższe progi znacząco zwiększają prawdopodobieństwo, że od akredytowanego coacha otrzymamy wysokiej jakości usługę coachingową.

Sprawdź rozważanego coacha przez internet. Odwiedź jego stronę internetową. Może udziela się na portalach społecznościowych? Może pisze ciekawe artykuły. W ten sposób można się przekonać, na ile coaching jest jego rzeczywistą pasją.

Istnieje wiele odmian i obszarów coachingu. Coachowie specjalizują się w Life coachingu albo Business Coachingu, Coachingu kariery itd. Jeśli Coach zajmuje się obszarem, w którym chciałbyś coachingowo pracować, to dobrze. Nie jest to jednak konieczne. Coaching traktuje człowieka jako całość. Nie jest powiedziane, że na sesji Business coachingu nie mogą się pojawiać wątki z życia prywatnego… a nawet z dużym prawdopodobieństwem się pojawią.

Dobrze, jeśli coach ma choć odrobinę pojęcia o tym, czym się zajmujesz, jeśli trochę zna się na Twojej branży. Nie jest to konieczne dla samego procesu coachingu ale ułatwi coachowi poruszanie się po twoim świecie i skróci czas potrzebny na ustalanie wspólnej mapy rzeczywistości.

Ważne jest, aby coach dobrze poruszał się w materii psychologii. Niekoniecznie musi być psychoterapeutą. Nie musi być też magistrem psychologii. Dobrze jednak, jeśli jego znajomość obszaru psychologii nie jest czysto intuicyjna. Autorzy książki Psychologia Coachingu twierdzą:

„Mimo, że nie trzeba być dyplomowanym psychologiem, aby zostać coachem, to jednak skuteczność coachingu wymaga zrozumienia psychologicznych podstaw, gdyż na nich opierają się praktyczne działania. Bez tej wiedzy coach ryzykuje porażkę w dążeniu do osiągnięcia zamierzonego wyniku”.

Następny etap to już sama „rozmowa kwalifikacyjna” z kandydatem na twojego coacha. W czasie pierwszego spotkania coach ma okazje się zaprezentować. Opowiada o coachingu, który prowadzi, odpowie na twoje pytania. Czasem poprowadzi próbkę coachingu.

Warto mieć kilka przygotowanych pytań dla coacha. Można zapytać o akredytację, skończoną szkołę coachingu. Zorientować się jakiego kodeksu etyki przestrzega. Jeśli nie wie, o co chodzi z tym kodeksem… warto głębiej rozważyć współpracę z nim.

Istotne są też kwestie formalne. Jak często chcesz się spotykać z coachem i jak on to widzi? Ile czasu będą trwały sesje? Ile ich będzie? Gdzie możecie się spotykać? Pamiętaj, że oferta ma pasować przede wszystkim tobie. Jeśli chodzi o sprawy finansowe to… za coaching warto zapłacić. Niektóre badania wskazują na zysk z coachingu w wysokości od 100 do 1000%. Jeśli jednak masz płacić dużo, to wybierz coacha, za którego rzeczywiście chcesz płacić.

Może się zdarzyć, że podczas pierwszego spotkania lub sesji coachingu będziesz się czuł źle… to ważny sygnał. Istotne jest to, żeby między coachem i klientem była „chemia”. W coachingu podobnie jak we wszelkich oddziaływaniach psychologicznych jakość relacji między coachem, psychologiem, terapeutą a klientem jest kluczowa dla efektów współpracy. Nie musisz skorzystać z usług pierwszego spotkanego coacha. Masz prawo wyboru. Nie każdy coach jest dla ciebie.

Warto zdawać sobie jednak sprawę, że w coachingu nie chodzi o to, aby było zawsze miło i zawsze przyjemnie. Czasem będzie niewygodnie i irytująco. Ważne jest jednak to, żeby coach wzbudzał twoje zaufanie.

Coaching polega na tym, że pomysły i rozwiązania pochodzą od ciebie. Nie oczekuj więc od coacha gotowych rozwiązań. Jeśli coach na siłę próbuje ci wcisnąć swoje pomysły, bo „wie lepiej”, zastanów się, czy rzeczywiście trafiłeś na coaching.

Coach nie jest kimś, kto ma brać odpowiedzialność za ciebie.
On ma cię wzmacniać w twojej odpowiedzialności.
Za twoje życie.